Uimit si deprimat de vestile aflate.
Dl. Godin (nu Seth, ci Nicolas) de la agreabilul duo francez intitulat, scurt, “Air”, mi-a impartasit cate ceva din parerile dansului despre halul jalnic in care arata industria muzicala post-internet. Adica dupa pirateria muzicala generalizata de astazi.
Se pare ca o regula de bun simt “pe stil vechi” zicea ca o sa ai la concert cam 10% din cumparatorii discului tau din tara respectiva. Adica, de exemplu, daca in Lisabona ai la concert 4000 de oameni, inseamna ca in Portugalia ai vandut cam 40 000 de exemplare din ultimul tau disc. Anul asta au avut 4000 de platitori la live-ul din Lisabona. Cate discuri au vandut in Portocalia in 2009, cu discul lor nou? Aud? Fix 1000 de bucati. Cam de 40 de ori mai putine fata de “normalul” din vremurile ok. Bani din royalties? O gluma. Poate din iTunes? Penibil de putin.
Si se pare ca astfel nu prea mai exista un mare entuziasm in randul tinerilor sa isi faca trupa – muzica ne-clasica e pe punctul sa inceteze sa mai fie o cariera juicy. Deci, dragi pirati, pregatiti-va pentru o lume in care o sa va piratati prietenii semi-amatori, muzicieni veleitari de weekend. Deloc neasteptat, “pasarea pre limba ei piere”.
26 de comentarii:
Io's de partea piratilor.
Toate blamarile astea convenabile put foarte ciudat (asa ca toate inaspririle controalelor in aeroport pe motiv de amenintari teroriste). Nu-s cum dracu, dar din ce mai citesc eu si mai vad prin jur, oamenii cumpara muzica in draci. Si din ce pirateaza mai mult, umbla vorba ca si cumpara mai mult. Si chiar de falitii aia de lisabonezi s-a gasit si omu' sa se planga?
cate magazine de muzica mai sunt in san francisco? pana in 5. cate mai sunt in londra? pana in 5. de unde isi cumpara lumea muzica daca nu sunt magazine? de pe itunes? hai sa fim seriosi draga dragos stefan. toata lumea fura ca inecata.
Draga Anonim, in Londra sunt poate 5 magazine de muzica pe metrul patrat, ca sa zic asa. Si ultima oara cand am trecut pe langa unul (acum 30 min) era plin. Si da, in caz ca nu esti la curent, cumpararea de muzica de pe net creste vertiginos, iar cea pe suport clasic (CD) scade vertiginos.
E ciudat ca atunci cand nu mai vand, unii dau vina pe pirati. Cum naiba de mai sunt totusi artisti si trupe care vand cu milioanele?
Acum multi ani cand nu vindeau ziceau ca e de vina casa de discuri. Acum e si mai convenabil, poti acuza un inamic nebulos si suprem rauvoitor: el, piratul.
intr-adevar, se cumpara surprinzator de multa muzica in format digital de pe situri ca boomkat, juno etc. sau direct de pe siturile labelurilor. faptul ca air nu 'vinde' (ghilimele pt ca 1000 de bucati in lisabona nu mi se pare putin- pt un album mediocru) demonstreaza inca o data ca-s o trupa de batranei obositi (pe deasupra si francezi- french electronic music is lame).
bogdan
mda, poate pentru Air e o perioada mai proasta, dar nici pe pirati nu poti sa ii condamni foarte tare,
http://www.boingboing.net/2010/02/18/infographic-buying-d.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+boingboing%2FiBag+%28Boing+Boing%29&utm_content=Google+Reader
@dragos stefan - eu unul nu prea vad cum cumpara lumea muzica in draci, dimpotriva, stiu oameni care din inertie mai dadeau cu cardul dar acum, invinsi de chitrosheala inconjuratoare si cu marea scuza a crizei au renuntat si ei la platit artistul. pe la live-uri mai scot banul dar atat.
cat despre faza aia cu "cumparatul pe masura piratatului", hai bre, parca citesc un Wired din 2002. It's so obviously not true.
postul l-am pus pentru ca mi se pare ca suntem foarte relaxati de ce se intampla cu banul altora (de multe ori mult mai talentati decat noi, chiar daca in domenii diferite), insa suntem foarte vajnici si indignati cand suntem noi victimele unor clienti tepari - mie unuia imi sare basca de 2 metri cand un client uita sa sara cu banul desi ii place si a folosit ce i-am facut eu.
altfel spus, gandeste-te cati trafaleti rupe pe tine zugravul dupa ce ii zici ca nu prea ai chef sa ii dai banii pe tencuit & zugravit.
dar care e volumul total al cumparaturilor de pe juno, boomkat & all? mor de curiozitate. iti iei un motor de banii aia, artist fiind? cat despre ultimul disc air, primele 6 piese, in serie, sunt excelente. macar de-ai avea procentajul asta pe orice disc ok care iese azi. si vezi ca fara francezi si fara nemti - care au cam inventat muzica electronica, nu prea aveai nici muzica electronica britanica, care se pare ca e mai putin lame.
zilele trecute, pe BBC news, o stire despre un protest al magazinelor de discuri independente din londra, juganite groaznic in ultimii 2 ani de piraterie. stiti cate sunt cu toate?
30. treizeci. greu ies 5 pe metru patrat, cum sustine DS. Chiar daca aici adaugi si neindependentii, adica HMV ca doar asta a cam ramas in picioare. neam nu ies 5 pe metru patrat. au ajuns sa fie mai multe statii de metrou decat magazine de muzica in cel mai muzical oras al lumii, londra.
hai sa nu mai plingem atit starea precara a trupei air, si mai bine sa ne uitam la starea precara a albumului lor, unde air suna ca o formatie care imita air de pe timpuri, cind noi toti eram mai mici. daca ar fi fost lady gaga sau la roux, ar fi fost alta treaba (adica alta promovare, alte vinzari)
ca nu cumparati voi air in romania e alta treaba, dar cu 3-4 lire ti-l iei in orice hmv sau, vorba omului de mai sus, aeroport.
Bre Serbane, I feel for you daca te invarti in asa cercuri de hotzomani. Pai aculo trebuie sa faci educatie intai, nu online. Aia pe care ii stiu eu, inclusiv subsemnatul, cumpara in draci. Cat despre Wired 2002, mai lasa ca e verificata problema. (I feel for you si ca citesti reviste de gospodine).
@gunz of brixton: tot ce am gasit pe bbc e asta http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/8512404.stm , unde scrie ca au probleme din cauza cumparaturilor online. Adica da, multa lume is ia acum CD-urile de pe Amazon. Welcome to 2010. Ca vor disparea aproape toate? Desigur, si nu ma bucura asta dar asta e. Ca artistii nu vor mai face bani? Ma indoiesc, dar oricum ar trebui si ei sa realizeze ca e 2010.
@serban: nu sunt impotriva datului cu banul (vezi mai sus), sunt doar impotriva isteriei convenabile si a spiritului de turma. Pirateria este SI rea asa cum este SI buna (cumpar tot ce ascult, dar nu cumpar nimic fara sa ascult INAINTE; si o mare parte a culturii muzicale pe care o am, cata o fi, se datoreaza piratarii din tinerete. Fara de care nu as cumpara acum, adica nu ar primi artistii bani, ca nici nu as fi auzit de multi dintre ei). Iar toata agitatia impotriva ei duce deja la niste masuri care vor avea consecinte culturale (sic) grave in viitor. Iar cei care vor beneficia nu vor fi deloc artistii ci niste jigodii ca sony si apple. Pentru mine este mult mai important ca anumite obiceiuri foarte firesti si umane (de genul "da si mie sa citesc asta") sa continue neabatute, char daca pt asta niste artisti care nu mai au nimic de spus trebuie sa fie afectati.
Dar really, daca tot predici online, inteleg ca in head exista regulament intern ca nimeni nu are pe computador muzica piratata? Ca macar atata putere sa ii ajuti pe cei de la Air sigur ai.
cat m-a rupt faza cu "cumperi de pe aeroport". ati vazut ce choice ai pe aeroport, 20 de discuri mari si late, pe gusturi de comisi voiajori corporativi. cand viitorul magazinului de cduri e magazinul de aeroport, treaba e buna, ce sa mai zic. daca nu vrei cd, poate iti iei un strugurel, sau o pernuta gonflabila chinezeasca. sau un usb ieftin, sa-ti pui pe el ce piratezi. ce sa zic, va urez ca urmatorii vostri clienti sa va zica ca intai asteapta sa vada ce faceti si abia apoi sa semneze contractele.
draga dragos,
pe rand - si eu imi iau de pe amazon, (dar, iata, dau un ban). insa uneori vrei ceva atunci, cand ai citit o revista despre, cand ai vazut un video care te-a facut curios, nu vrei sa stai dupa amazon, exista impulse buying si pe muzica. deci de aia e misto sa fie si magazine. plus ca e browsingul ala, de te murdaresti pe deshte de atata cautat printre cd-uri - care e misto si o sa imi lipseasca.
despre piratatul cand eram mici - stii de ce piratam? ca nu se gaseau. daca se gaseau, le-as fi cumparat instant. si cred ca si tu. erau benzi si erau discuri si nu voiai sa ti le strice sau uzeze altcineva.
cat despre ironia cu policy-ul in Head, o sa razi, dar exista exact limitarea de care spuneai, ce-i drept, pentru ca nu vreau necazuri cu spagarii aia care te controleaza la oua ca sa ii ungi cu ceva. deci nu neaparat vis a vis de sentimentele mele anti-pirateresti vine "politica de firma".
insa, dupa cum stiu ca un reporter din bagdad trebuie platit pentru ce transmite el dintre arabi-capcana, tot asa cred ca un om care canta altceva decat "preluari internationale" trebuie sa faca si el un ban gramada, ca sa nu fim condamnati la "oameni cu sobolani" din astia care ziua fac reclame intr-un departament de creatie si in ziua libera dintre pitch-uri isi traiesc hobby-ul in laptarie.
si mai vreau ca oamenii care vin sa cante in romania sa aiba si alta sursa de castig din muzica, ca sa nu dardaie de frica dorindu-si sa fie vreme urata ca sa nu mearga romanii la gratar dar nici prea urata, ca sa se poata totusi tine concertul.
si mai am doua precizari:
unu. domnul de la air nu s-a plans, dimpotriva - eu am tot tras de el sa-mi povesteasca, ca eram curios cum se descurca mai nou muzicienii - si mi-a confirmat ca e cam cum credeam eu ca e. deci nu sariti cu picioarele pe el ca se plange si ca e lacom, el doar mi-a raspuns la intrebari.
doi. nici eu n-ar prea vrea sa ajunga banii la alde sony & apple. sau sa ajunga, dar mai putini decat pana acum, si sa ajunga mai multi la artisti. adica, eu vreau sa manance si gura lor ceva mai mult, ca sa nu-si ia day-job-uri stupide.
ca haiducia - sa iei de la bogati ca sa dai la saraci, cu corolarul ei modern "sa iei salarii de la corporatii si sa canti cvasi-gratis pentru copchii" e doar pentru haiduci si teenageri.
La modul cel mai sincer respect pt faza cu limitarile interne in Head, desi la fel de sincer sunt putin dezamagit ca e mai curand facuta sa nu ai probleme cu aia decat din motive de "crez in ce trebuie dat artistului"
1. si eu cu precizari, am ris la gluma cu traitul hobby-ului prin laptarie
2. in aieroport, scapare sau nu, eu mi-am cumparat un album soulsavers
3. unele trupe (si asta e regula generala) nu mai vind asa de bine caci, da, intr-adevar, asta se simte din bugetele pe care le au pentru clipuri. un clip pentru radical friend poa sa coste 30 k de dolari, iar 10 pentru massive atack cite cinci mii de lire bucata (ma rog, din ratiuni de marketing legitimizate 'conceptual', nu ca n-ar vinde)
dar adevarul e ca air nu mai sint la nivelul la care ni s-a parut noua ca au fost vreodata, si, daca au pierdut contactul cu creatorii de moravuri - ca mi-e sila sa scriu hipsteri - cum cacat sa nu vinda decit o mina de cd-uri? il testezi piratat pe net, apoi il si cumperi, cam asa ar trebui sa fie regula de bun simt in tara asta de nesimtiti
am un argument-si-simultan-un-contraargument pentru orice s-a scris si s-a spus aici: Lady Gaga a vandut pana acum 8 milioane de CD-uri, d-alea, de plastic, nu virtuale.
pe de o alta parte, treaba asta e ca "Libertatea & Cancan" - vinzi de spargi, dar cam ce trebuie sa faci ca sa vinzi in halul asta?
de aia cred ca ar trebui sa mai poata trai legit si alte forme de viata artistica decat cele validate de mega-multimi. in caz contrar, suntem condamnati la libertatea & lady gaga, forme de agregare culturala votate cu portofelul din Rahova pana in Bangkok, via Shenzhen. pe ceilalti ii sufocam noi acum, cu perna, dupa care o sa plangem ca nu mai exista.
exista si un singur lucru bun in toata chestia asta- ca ies mai mult la cantat pe stadion sau in romexpo pentru un ban. in rest, criza promvarii muzicii noi e de mult si nu cred ca mai poate fi depasita.live with it.
Dar cu oamenii cu sobolani ce ai serbane? Noi cantam de 13 ani iar publicitatea ne-am inceput-o umpic mai tarziu ca meserie cinstita, cu deschidere la plata facturilor.
Ar fi trebuit sa ne angajam la McDo? Facand o paralela neinspirata, headvertising e tot un om cu sobolani printre "vedetele" multinationale cu succes de casa de pe scena adv. Dar cu mai putina priza la public decat the real thing. Acum sa scriu si eu pe blogul meu ca ar trebui sa inchideti pravalia doar pentru ca nu te cheama enoiu si aveti prea putine gig-uri la Tv? Cam unfair, nu?
Eu n-am inteles din ce a spus Serban ca OCS ar trebui sa puna chitara in cui. Am inteles ca ar trebui sa castige din vanzari de CD-uri (plus concerte) destul incat sa nu fie nevoiti sa aiba day job-uri. Ca doar asta era subiectul discutat, nu?
19 comentarii si inca s-au omis lucruri. practic v-ati batut in articole citite, cd-uri cumparate si non-piraterie de software ce are la baza altceva decat bunatatea umana (aplauze calugarilor budisti!).
sa o zic si io p-a mea:
- industria s-a democratizat, sa scoti ceva remarcabil ai nevoie de un PC. care costa pe la 400-500 de euro.
- muzicienii sunt nevoiti sa faca ce faceau inainte de radio. sa cante! practic melancolicii ar trebui sa se bucure. dar cum melancoliile au varsta, ne raportam la cea care ne umezeste pe noi.
- solutii exista, vezi Faithless Sound System, si pentru marii artisti.
- milioanele din muzica sunt aberante. nu prea vad milioane din horticultura, de exemplu.
si ne mai crucim la fenomene gen "Crazy Frog"
mande
Pai cred ca threadul trebuie inchis, practic mande a spus tot ce nu s-a spus, ce mai era de spus si ce va mai fi de spus.
Everything is right with the world again.
ce are lady gaga?
ca tot am amintit io de ea si de la roux mai devreme
vinde de sparge si si face pop de calitate, si are parte de o imagine (y compris videoclipuri) de care nu se mai bucura decit poate kanye si jay z. madonna va place la toti, da lady gaga va pute ca, deh, prea o vor stadioane intregi
MOARTE LU' LADY GAGA.
Lady Gaga face ea ce face de vinde discuri de plastic. Si bine face + invata pe toate solistele astea de pop mop cum se fac bani din muzica.
Deja daca te uiti la tot ce se scoate pop, poti sa vorbesti de preLG si postLG
Lady gaga rules.
Si Air rules dar ei nu vor pop.
Pana una alta n-am atati bani cata muzica ascult asa ca piratez.
Si daca as avea destui bani ( chiar daca sunt din generatia caseta ) nu mi-as cumpara decat electronic, nu mai am loc de CD-uri in casa.
paranteza/paralela carti
serban, ai cumparat carti de pe amazon? felicitari, ai pus o palma de pamant la inmormantarea a mii de mici librarii private care n-au mai putut face fata internetului. prin urmare tot tu nu poti sa te murdaresti acum pe degete intr-o librarie din aia cu aroma antica.
in UK, Net Book Agreement garanta un pret minim de vanzare al cartilor sub care nu puteai cobori. drept urmare editurile puteau publica si autori mai putini populari (dar talentati) folosind banii din bestsellers. rezulta ca se stimula creativitatea in general si nu doar exact ce se vindea gros. NBA a picat si iata ca vin supermarketurile online sau offline cu reduceri adanci. pa-pa diversitate pe raft, bine ai venit cantitate.
internetul si digitalul schimba regulile. nu e vina ta sau a mea. sunt pur si simplu alte vremuri cu alte obiceiuri si alte reguli. unii mor, altii devin no 1 peste noapte. eu chiar iti inteleg nostalgia dar vorba aia, mergem inainte.
din simplul fapt ca putem copia/multiplica/transmite mai departe instant muzica, cu costuri aproape nule, produsul in sine se devalorizeaza. paradoxal, e problema fondurilor fara forma :)
artistii o sa faca bani din live in continuare. nu cred ca o formatie care e piratata 100% de catre 1 milion de indivizi nu o sa aiba nici un spectator la concert.
pentru panait OCS:
nu cred ca asta am vrut sa zic, am vrut sa zic ca e un pic aiurea sa ai 2 joburi din cauza ca nu ai bani destui din jobul "de pasiune"; majoritatea oamenilor cu 2 joburi le fac mai prost pe amandoua pentru ca nu se pot dedica unuia singur. ti-o spune un om care pana de curand a avut doua joburi. nu ti-ar conveni sa nu mai canti prin prezentari ci doar la concerte? si nu crezi ca ai avea mai multi bani daca ai fi cumparat si nu doar downloadat?
pentru mimi:
cumpar cand am ce de la diverta (mai rar), cumpar cand am ce de la carturesti (ceva mai des) cumpar de la frost cand am drum pe acolo (cam rar, e cam peste mana)
ce sa fac insa cand ce vreau eu nu e acolo ci la londra (sau in orice alt loc cu librari decenti) si intotdeauna pe amazon?
nu doar din cauza de digital se duc naibii micile librarii ci din cauza ca sunt cam limitati librarii nostri. la diverta nu exista nici un fel de organizare al titlurilor, nu e de mirare ca lumea cumpara carti de mihaela radulescu, sunt printre singurele care sunt visibly displayed - tocmai pentru ca idiotii aia de librari cred ca suntem o tara de fani mihaela radulescu. e genul de profetie care se auto-implineste. din lipsa de incredere care naste o lipsa de alternativa.
la carturesti e de asemenea cam bulibaseala si sunt putine locatii. insa numarul de demoazele din categoria "ceaiuri, pipe si carti" care roiesc pe acolo ma linistesc si imi dau increderea ca nu ii bag in faliment daca nu cumpar de la ei.
in plus, amabilitatea in cadere libera din carturesti ma face sa vars - sunt inaltii preoti ai cartii in romania si din ce mai patrunsi de propria importanta. so they can do well without me.
rezumand: librariile de afara sunt la indemana, pe high street & lantz, se poarta frumos cu tine, sunt organizate, te ajuta cand cauti ceva, au si pentru coafeze si pentru eggheads, promoveaza noutatile interesant. ale noastre nu. moment in care iau de afara sau de pe aeroport sau de la amazon.
chiar, de ce librariile de aeroport au 3 clase peste discariile de aeroport? pentru ca inca nu se pirateaza cartile, prea putin disponibile digital deocamdata. cand au sa fie si cartile pe net, adio librarii de aeroport.
iar scriitorii nu prea pot sa scrie live, la festivaluri de literatura in aer liber. aia chiar au sa moara de foame. moment in care vom ramane cu scriitorii grafomani sau rentieri.
back to the middle ages deci, va multumim din inima, zgarciti digitali moderni, spirite libere non-conformiste si cu arici la card.
va urez pofta buna la mihaelele radulescu ale viitorului.
Trimiteți un comentariu