Da!

joi, iunie 26, 2008

Carti de citit despre advertising

Pentru ca foarte multa lume ne intreaba cam tot timpul “ce sa citeasca daca vor sa inceapa intr-o agentie” (sau daca vor sa continue la o agentie mai buna) profitam de faptul ca Serban a trebuit sa compileze recent o bibliografie pentru absolventii de la “Scoala ADCRO” si o suim ilustrata & comentata pe blogul Headvertising - pentru ca in viitor, la solicitari similare, sa dam un simplu link la dansa. Lenea, bat-o vina. So here it is:

1. “On Brand” - Wally Ollins, Thames & Hudson 2003



Pentru ca de fapt noi ar trebui sa facem brand-uri, nu doar campanii, si asta e cea mai citibila, mai ‘esentiala’ si mai de bun simt carte despre branding din cate am intalnit.


2. “Cutting Edge Advertising” – Jim Aitchison, Prentice Hall 1999



Excelent compilata, mizerabil “ilustrata” – probabil o problema de drepturi si permissions – ramane cartulia cea mai umana si mai avizata despre “creative” din colectia AdWeek Books, de la Wiley. Putin old-fashioned, pentru ca e despre principii, nu despre retete, si tocmai de aceea recomandabila.


3. “Disruption” – Jean-Marie Dru, Wiley & Sons, 1996



Un volum auto-promotional pentru BDDP, care insa si-a depasit mult menirea si e foarte util – chiar daca putin toporist; deh, e de acu’ 12 ani – in a baga ‘some basic strategy instincts’ in capsoarele oamenilor din advertising. O exemplificare practica a metaforicului “When the world zigs, zag” al lui Hegarty.


4. “Story” – Robert McKee, HarperCollins 1997



Nu e despre advertising, e despre scenaristica, dar e aur curat, pentru ca e despre principii de storytelling si ce facem noi altceva decat sa spunem povesti, in orice forma si orice lungime?


5. “AdLand” – Mark Tungate, Kogan Page 2007



Cea mai contrasa istorie a advertisingului mondial. Si, de fapt, una din putinele istorii ale advertisingului mondial. Utila, pentru ca daca nu stim de unde venim, nici n-o sa stim unde mergem, si mai ales, n-o sa stim daca nu cumva am mai fost deja pe aici si de fapt doar ne invartim in cerc. Plus sute de snoave citabile despre titani & giganti.



6. “Truth, Lies and Advertising” – Jon Steel, Wiley & Sons 1998



Adica “Cartea” despre planning, echivalentul in bun simt & intelepciune al lui “On Brand”, pe bucata de “strategie”. Pentru plannerul din orice copywriter, dar nu numai.


7. “Hey, Whipple, Squeeze This!” – Luke Sullivan, Wiley & Sons 1998



Mai degraba pentru “creative dept.” Despre meserie, cu bune, rele si rahaturi. Ca sa vezi cum e bransa, breasla si mediul. Ca sa iti dai seama daca ai stomac pentru asa ceva sau nu. Si foarte, foarte bine scrisa. De un copywriter, evident. Cititi-o musai in original.


8. “Perfect Pitch” – Jon Steel, Wiley & Sons 2007



Pentru ca dupa ce scrii si desenezi tot felul de chestii, vine cel mai greu moment – trebuie sa le prezinti. Mosh’ Steel e mega-competent si pe bucata asta, desi e descrisa doar “metoda” (sau stilul) lui. Oricum e mult mai bine decat nimic; nu e partea a II-a de la ”Truth, Lies…”, e cu totul si cu totul alta mancare de peste.


9. “Pick Me” – Nancy Vonk & Janet Kestin, Wiley & Sons 2005



Compilatie foarte buna despre cum sa “te debutezi” in industrie, cand esti mic, prost si cu bube in cap iar toata lumea vrea “seniori”. Foarte utila pentru virgini, dar nu numai.


10. “It’s Not How Good You Are, It’s How Good You Want To Be” – Paul Arden, Phaidon 2003



Despre motivare, ca sa trezesti naumoviciul ultra-competitiv care zace in fiecare. Ma intreb daca nu e o prostie sa recomandam cartulia asta pentru o industrie in care si asa sunt prea multi mini-napoleoni; insa vazand cam cat de bleg e pulsul new-blood-ului care vine, poate ca nitica adrenalina pentru ambitie - de la proaspat-raposatul domn Arden - nu strica. Plus ca nu e numai despre asta, contine si suficiente ponturi foarte misto pentru viitorii nostri “ad-meni” si “ad-mene”.



Dupa aceasta Parte I, zisa si “The Essentials” sau “Top Ten” vine, pentru oamenii mai aplecati spre lectura si cu timp liber suficient, Partea a II-a – sub genericul “Nu e musai, dar ar fi dragut”.



11. “Under the Radar” – Jon Bond & Richard Kirshenbaum, Wiley & Sons 1998



Un bun abecedar de “out of the box” de la KB&P (Kirshenbaum e “K”-ul iar Bond e “B”-ul) adica una din primele agentii care s-au prins ca exista viata dupa ATL, ca targetul numai de reclame n-are chef si de alte truisme de 2008 dar care pe vremea aceea i-au silit sa inceapa sa gandeasca un pic altfel publicitatea. E “teoria” din care ulterior s-a creat modus operandi-ul lui alde Crispin Porter (si mai ales) Bogusky.


12. “Eating the Big Fish” – Adam Morgan, Wiley & Sons 1999



Exact ceea ce pare – idei despre ce sa faci cand esti un challenger-brand parlit si bugetul tau este ceea ce are competitia dupa virgula. Suna foarte local si cunoscut, nu?



13. “Madison & Vine” – Scott Donaton, McGraw Hill 2004



Despre incuscrirea care ne paste din ce in ce mai tare, cea cu industria entertainmentului. Adica despre viitor.


14. “Hoopla” – Warren Berger, PowerHouse Books 2006



Despre mai sus pomenitii Crispin Porter Bogusky. E singura “hagiografie ilustrata” din lista asta, pentru ca e cea mai vitala si mai “actuala” agentie din lume la ora asta – acum 10 ani am fi bagat in lista o hagiografie ilustrata de-a lui KramerKessels, probabil.


15. “Advertising Is Dead, Long Live Advertising” – Tom Himpe, Thames & Hudson 2006



Cel mai bun compendiu ilustrat despre “publicitatea alternativa si media neconventionala”, cuprinzand chiar si o tentativa de clasificare a noilor demersuri, lucru rar. Best seller-ul anului trecut pe categoria “advertising books”.


16. “How To Catch The Big Idea” – Ralf Langwost, Idea Management 2004



Un fel de “Cutting Edge Advertising” dar pentru would-be creative-directors. Adica capitole bazate pe sfaturi & metode folosite de un set relativ select de CDs despre lucrul cu departamentul creatie. Atinge usurel si un cote oarecum mai managerial.


17. “Buzz” – Marion Salzman & Ira Matathia & Ann O’Reilly, Wiley & Sons 2003



Pornita tot ca un efort auto-promovant pentru Euro RSCG, a sfarsit surprinzator prin a fi una din cele mai concentrate carti despre word-of-mouth disponibile. Adica despre cum pornim “gura lumii” si despre cum putem incerca sa cream niste turbo-compresoare pentru barfa si subiecte inflamabile si cu adevarat “piarizabile”. Fapt ”istoric” – a prevazut précis inca de acum 6 ani efectul “blogosferei” asupra marketingului (e scrisa in 2002)


18. “What’s The Big Idea” – George Lois & Bill Pitts, Plume 1991



O carte laudaroasa de la un semi-nebun ego-maniac (Lois) , din care insa vezi ceva din calitatile pe care trebui sa ti le dezvolti ca sa reusesti in industrie. Plus legende si mituri citabile, din vremuri in care inca mai ajungeai sa prezinti la decision-maker. Pe scurt, e bine nu doar sa ai o “big idea”, ci e bine sa fii si un “big man” (ok, woman, too) cu “big lines” la tine, si sa mori cu ei de gat daca simti ca merita.


19. “Beyond Disruption” – Jean Marie Dru, Wiley & Sons 2002



Partea a II-a de la partea I, cea recomandata in “primele zece”. Acum extinzand discutia si dizruptia la mai mult decat niste parlite de campanii – un set extins de case-study-uri tratand “injectii de disruption” aplicate la marketing in general. Sau “Cum sa-ti torpilezi echilibrul propriei categorii si sa te scoti prin asta”.


20. “Getting Past No” – William Ury, Random House 1991



Pentru ca totul in industria asta cuprinde si o parte de negociere, o carte de la omul care a scris “Getting To Yes” – dar asta e cealalta carte, pentru ca la noi, pana ajungi la “da” trebuie sa treci printr-o mie de “nu-uri”, de la stupizi, nervosi, fricosi, tepari sau incapatanati. Cam american scrisa, dar deloc naroada.

11 comentarii:

eugen erhan spunea...

'story' e absolut dementiala.
mai merita si 'save the cat', tot la capitolul scenaristica.

trender spunea...

hi,
nu de mult steve blater a scos si el o carte despre word of mouth (se poate face download gratuit)

si daca tot se vorbeste despre word of mouth, imi permit sa atrag atentia asupara primei platforme din romania focusata pe word of mouth marketing.

proiectul www.trender.ro ofera campanii de word of mouth structurat

salutari din timisoara
ovidiu

Anonim spunea...

Nouasprezece din titluri descriu un fenomen socio-cultural contemporan iar unul singur e un manual tehnic de scenaristica...
Tine minte ce a zis Hymes Killminian in 1903: Do not stretch yourself more than your blanket can cover!
Mai recomanda optsprezece manuale si te iertam.

Anonim spunea...

am citit si eu vreo 5 din alea 'essentials', tot courtesy of headvertising. nu m-au ajutat, sa pun vreo piine pe masa, dar au constituit lecturi excelente, mult mai misto decit rasfoitu de poze prin lurzere.

Anonim spunea...

Am intrat intr-o faza...scriu numa' scenarii, vad numa' scenarii. Unul e cu o fetita care se angajeaza sa spele vase iar seful, dupa ce ii face observatie ca a cerut ajutor de la alti angajati si i-a scos din ritm ii explica cum ca toti angajatii sai au diplome, si ...o saruta. E foarte bun. Nu m-am gandit la partea economica. Inca.

andreea spunea...

cate din cartile recomandate aici au traducere in limba romana si in ce masura se afla ele la noi in tara?

andreea spunea...

cate din cartile recomandate aici au traducere in limba romana si in ce masura se afla ele la noi in tara?

IaraPopescu spunea...

O completare la aceasta bibliografie, cat si cateva adrese utile, unde puteti citi aceste carti, puteti gasi pe blogul meu.

O zi buna. Iara.

Anonim spunea...

it's not how good you are, or even how good you want to be. it's who do you know.

Anonim spunea...

buna!
m-ai ajuta foarte mult daca ai putea sa imi recomanzi niste carti legate de publicitarea neconventionala outdoor. mi-am ales tema de licenta pe subiectul asta, dar e tare greu sa gasesc niste carti care imi ofere informatii teoretice clare (cum ar fi numele unor tehnici), care sa poata fi procurate in Romania si care sa nu coste 2 milioane :(
thanks!

Anonim spunea...

hmmm
did I aks too much? :))